Kategoriat
erottelukyky evankelis-luterilainen jooga

Kristillinen-jooga: Perkeleen villitys

”Jooga on Intiassa tuhansien vuosien aikana syntynyt hindulainen harjoite. Kristillinen-jooga on viime vuosien aikana syntynyt perkeleellinen harrastus.” – J. V. Snellman

Jooga on Intiassa tuhansien vuosien aikana syntynyt monimuotoinen menetelmä. Alun perin jooga on kokoelma Intian uskontojen pelastusopillisia ja maagisia menetelmiä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Jooga

Tämä artikkeli on vastine kirkko ja kaupunki -lehden (myöhemmin KK) kirjoituksiin, joissa suositellaan kristityille Joogaa. Samalla tämä on yleinen kannanotto kysymykseen: ”voiko kristitty harjoittaa joogaa?”.

Alustamme ensiksi pintapuolisesti mitä jooga on ja sen jälkeen siirrymme käsittelemään KK:n artikkeleita ja niissä viitattuja sivuja.

Mitä jooga on?

Sana yoga (Sanskrit: योग yoga), suomalaistetussa muodossaan jooga, on johdettu sanskritin verbijuuresta yuj (युज्). Sana tarkoittaa iestämistä, vaunujen eteen valjastamista, yhteen saattamista ja yhdistämistä. Miespuolista joogan harjoittajaa kutsutaan joogiksi ja naispuolista jooginiksi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Jooga#Etymologia

Sanana jooga on siis alunperin sanksritin kielestä peräisin oleva lainasana. Sillä on monenlaisia samankaltasia merkityksiä, joista yksi on esimerkiksi yhteen saattaminen tai yhdistyminen. Tästä monet gurut ovat opettaneet, että tarkoituksena on yhdistyä jumalaan, jumaluuteen tai vapautua itsestäsi ja yhdistyä kaikkeuteen. Tähän kaikkeuteen tai maailman sieluun eli brahmaniin yhdistyminen onkin monen joogin perimmäinen tavoite.

Miespuolista joogan harjoittajaa kutsutaan joogiksi ja naispuolista jooginiksi. Molemmista voidaan käyttää myös yleisnimitystä joogi. Riippumatta siitä, minkä muotoista tai tyyppistä joogaa henkilö harjoittaa, niin häntä kutsutaan joogiksi.

Joogasta on olemassa useita erilaisia muunnelmia ja tyyppejä. Alkujaan hindulaisen joogan perustyypit ovat karma, bhakti, jnana, ja raja. Näistä sitten pohjautuu loput eri variaatiot, joissa jokaisessa on erilaiset korostukset tai painotukset. Esimerkiksi Hatha-joogassa on enemmän fyysistä harjoitetta eli jooga-asentoja, joita kutsutaan asanoiksi. Toisessa suuntauksessa voidaan painottaa enemmän hengitysharjoituksiin tai meditaatioon.

Joogassa keskitytään ihmisen kokonaisuuteen: kehoon, mieleen ja oletettuun sieluun, ja siinä tavoitellaan tilaa, jossa ne joogaopettajien mukaan eheytyvät. … Tila pyritään saavuttamaan painotuksista riippuen esimerkiksi fyysisillä harjoituksilla eli jooga-asennoilla, hallitulla hengityksellä, meditaatiolla ja vanhojen kirjoitusten lukemisella

https://fi.wikipedia.org/wiki/Jooga#Tarkoitus

Mistä jooga on peräisin?

Joogaa on harjoitettu vuosituhansia ja ensimmäiset maininnat siitä löytyvät Rigvedasta. Rigveda on muinainen intialainen pyhä kokoelma hymnejä ja rituaalitekstejä. Se on yksi neljästä pyhästä kirjoituksesta jotka muodostavat hindulaisuuden pyhien kirjoituksien kaanonin joka tunnetaan nimellä Veda-kirjat. Vedoista vanhimman, Rigvedan syntyajaksi arvioidaan nykyään noin 1200–1000 eKr. tai vähän aikaisemmin.

Veda-kausi oli Intiassa aikaa, jolloin syntyi Intian kansalliseepos Veda-kirjat. Se ajoitetaan yleensä vuosille 1500-800 eaa. Veda-kirjat muodostuvat neljästä osasta, jotka sisältävät indoeurooppalaista kieltä puhuneiden arjalaisten loitsuja, virsiä ja kirouksia. Ne kertovat ajasta, jonka alussa oli varhainen heimoyhteiskunta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Veda-kausi

Mitä tekemistä tällä on kristinuskon kanssa?

Nyt kun olemme erittäin pintapuolisesti katsoneet mitä jooga on ja mistä se on peräisin, niin lähdemme pureskelemaan KK:n artikkeleita. Meillä on käsittelyssä kaksi artikkelia, sekä niissä mainittuja sivustoja ja henkilöitä. Aloittakaamme kuvankaappauksella KK-lehdestä.

Lähde: Kirkko ja Kaupunki

Heti artikkelin otsikossa todetaan, että evankelis-luterilaisessa seurakunnassa aiotaan tänä syksynä joogata. Kyseessä ei siis ole enää mikään yksittäisten ihmisten harrastus tai pienen porukan asia, jota tehtäisiin kaikessa hiljaisuudessa. Päinvastoin, kyseessä on avoin tapahtuma minne kaikki ovat tervetulleita. Lisätietoja tapahtumasta löytyy Töölön seurakunnan omilta nettisivuilta.

Katsomalla KK:n artikkeleita joogasta ja kirkkojen omia ilmoituksia tapahtumista niin voimme selkeästi todeta, että evankelis-luterilaisen kirkon tuella ja tiloissa on jo pidemmän aikaa harrastettu joogaamista. Joogatuntien järjestäjinä sekä opettajina on seurakunnan pastoreita. Myös ”ulkopuolisia” eli kirkkoon kuulumattomia yksityisiä joogaopettajia on vetämässä joogakursseja.

Toteamme siis, evankelis-luterilaisen kirkon piirissä tämä on yleisesti hyväksyttyä ja jo pidemmän aikaa jatkunutta toimintaa. On myös ilmeistä, että pastoreita koulutetaan jatkuvasti joogaopettajiksi. Tästä herää tietysti oikeutettu kysymys: ”Onko tässä jotain väärää?”.

Miksi suomen kirkoissa joogataan?

Kuten jo aiemmin käsittelimme, niin henkilöstä joka harjoittaa joogaa, käytetään nimeä joogi. Noh, vanha sutkautus sanoo ”ei nimi miestä pahenna, jos ei mies nimeä”, mutta haluatko varmasti olla joogi?

Katsotaanpa vielä toisen artikkelin otsikko, ennenkuin lähdemme pureskelemaan niiden sisältöä.

Lähde: https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/korona-ajoi-uskon-kodin-seinien-sisalle

Artikkelin otsikko on hyvin erikoinen. Se on muuten oikein järkevä, mutta siellä on yksi sana joka ei kuulu sinne? Arvaatko mistä sanasta on kyse? Jotta otsikko olisi järkevä niin sen pitäisi kuulua seuraavasti:

”Korona ajoi uskon kodin seinien sisään – uudenlainen elämä voi muistuttaa joogaa ja mindfulnessia”

Korona on varmasti ollut ahdistava ja pelottava hyvin monelle ihmiselle. Ehkä pelottavampaa on se kokonaisvaikutus mitä yhteiskunnassa ja maailmalla on tapahtunut ja niistä uutisointi, kuin se mitä itse virus olisi konkreettisesti vaikuttanut ihmisten terveyteen. En halua vähätellä millään tavalla koronaa, mutta selkeästi on huomattavissa, että jos ei ole turvaa Jumalassa niin uudenlainen elämä kodin seinien sisällä voi muistuttaa buddhalaista munkkia tai hindu gurua. Ihminen etsii turvaa jostain korkeammasta kuin itsestä.

Jotkut kuvailevat ihmistä hengellisenä olentona, ja sanovat, että kun yksi uskonto laitetaan syrjään niin tilalle tulee toinen. Näyttää siltä, että jälkikristillisessä suomessa, missä Raamatun Jumala on ”laitettu syrjään” niin ollaan kovin nopeasti omaksumassa itämaisia uskontoja, joka näkyy kirkossa joogaamisena.

Mutta voiko tai pitäisikö kristityn joogata?

Voiko kristitty joogata?

Ehkä kysymyksen voisi myös muotoilla ”Miksi haluat joogata?”. Wikipedia kuvaa, että joogan yksi opetus on pelastusopillinen. Kristityille tämän pitäisi olla selvää, että Jeesus Kristus on ainut pelastaja ja tie Isän luokse.

Jeesus sanoi hänelle: ”Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

Johanneksen Evankeliumi 14:6

Kysymys kuuluukin, että yrittävätkö kirkossa joogaa harjoittavat pelastua toista tietä tai muutoin kuin Jeesuksen kautta? Kenties vastaus on, että ”haen tästä joogasta mielenrauhaa ja ymmärrystä itsestäni”. Mitä Jeesus sanoo tästä asiasta?

Rauhan minä jätän teille: minun rauhani – sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö.

Johanneksen Evankeliumi 14:27

Raamatun mukaan uskovat saavat Jeesuksen rauhan, joka ylittää ymmärryksen. On hyvä myös ymmärtää, että se mitä käsittelimme joogan syntyhistorista tarkoittaa, että jooga on pohjimmiltaan hyvin oleellinen osa hindulaista uskontoa. Pitäisikö kristittyjen hakea vieraista uskonnoista tai toisesta ”pyhästä” kirjasta opetuksia uskonelämään? Joogassa ja hindulaisuudessa on selkeästi esillä monet epäjumalat joita ei voi sovittaa mitenkään yhteen kristinuskon kanssa.

Älkää suostuko kantamaan vierasta iestä yhdessä niiden kanssa, jotka eivät usko. Mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valolla ja pimeydellä? Miten Kristus ja Beliar sopivat yhteen? Tai mitä yhteistä uskovalla on sen kanssa, joka ei usko? Miten sopivat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Mehän olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut: ”Minä olen asuva heissä ja kulkeva heidän keskellään. Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani.” Sen tähden: ”Lähtekää pois heidän keskeltään ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä koskeko saastaiseen, niin minä otan teidät vastaan ja olen oleva teidän Isänne, ja teistä tulee minun poikiani ja tyttäriäni, sanoo Herra, Kaikkivaltias.”

Paavalin toinen kirje korinttolaisille 6:14-18

One of the six major orthodox schools of Hinduism is also called Yoga.

https://en.wikipedia.org/wiki/Yoga

Vastine kristillisen joogan kannattajille

Nyt kun olemme pinnallisesti käyneet asioita niin aloitetaan käymällä artikkeleita syvemmin läpi.

Heli Harjunpää on joogaopettaja ja Töölön seurakunnassa syksyllä alkavan Hiljaisuuden joogan ohjaaja. Katsotaanpa mitä hän kertoo itsestään hiljainen tila -sivustolla.

Olen sairaalapappi, joogaopettaja, työnohjaaja ja retriitinohjaaja. Ohjaan levollista joogaa, jossa liitän kehon ja mielen lempeisiin harjoituksiin kristillisen ulottuvuuden. Kutsun tätä Hiljaisuuden joogaksi. Olen tänä keväänä aloittanut myös Hiljaisuuden joogan ohjaajien kouluttamisen.

Lähde http://www.hiljainentila.fi/heli-harjunp

Hiljainen tila -sivulta löytyy mielenkiintoinen maininta kristillisen joogan alta: ”Kurssien ohjaajana toimii jooga-ohjaaja Rita Saari.”. Kun katsomme Ritan sivuja niin huomaamme sen olevan täynnä joogaa, muttei sanaakaan Evankeliumista tai Kristuksesta. Kristillistä joogaa ilman Kristusta? Mitä seuraavaksi? Kristillistä-noituutta, kristillistä-itsekkyyttä, kristillistä-varastamista, kristillistä-valehtelua. Ei asia muutu moraalisesti hyväksyttäväksi sanomalla, että se on kristillistä.

lähde: http://www.ritalovesyoga.com/

Miksi muuten kristillisen-joogan ohjaaja käyttää housuja joissa on hindulaisia symboleita? En kyllä tarkoita sitäkään, että housuissa tai paidassa pitäisi olla Jeesuksen kuva, että joogasta saataisiin kristillistä.

Jooga syntyi Intiassa. Saaren mukaan ei ole kuitenkaan ongelmallista sovittaa sitä kristilliseen perinteeseen.

Rita Saari – lähde: https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kristittykin-kaipaa-liiketta-

Kumpaa siis ollaan sovittamassa ja kumpaan? Ollaanko sovittamassa kristinuskoa hindulaisuuteen vai hindulaisuutta kristinuskoon? Ensiksi voidaan toki todeta, että se ei ole mahdollista ja toiseksi herää kysymys, että miksi niin pitäisi edes tehdä? Eikö Raamattu-periaate opeta meille protestanttisille kristityille, että siinä on koko ilmoitus mitä me tarvitsemme elääksemme jumalisesti.

Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta. Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta

Pietarin toinen kirje 1:2-3a

Sola scriptura -periaate on toinen protestanttisen reformaation pääperiaatteista.

Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Sola_scriptura

Katsotaanpa seuraavaa kohtaa:

Joogafilosofiassa puhutaan sielusta ja Jumalasta eri sanoin, mutta sen tavoite on yhteensopiva kristilliseen hengelliseen etsintään.

Ritu Saari – lähde: https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kristittykin-kaipaa-liiketta-

Mikä tavoite? Yhdistyä kaikkiolevaan brahmaan niin kuin monet gurut ja joogit opettavat? Sille on hyvin yksinkertaiset syyt miksi joogafilosofiassa puhutaan sielusta ja jumalasta eri sanoin. Se johtuu siitä, että kyseessä on eri uskonto jossa palvotaan epäjumalia. Raamattu varoittaa meitä tälläisestä.

Asiassa kaikken ongelmallisin on, että tälläistä ”kristillistä-joogaa” harjoitetaan kristinuskon nimissä ja annetaan ymmärtää, että ”on ihan ok” jos kristitty harjoittaa epäjumalanpalvelusta. Kyse voi myös olla puhtaasti hyväntahtoisesta tietämättömyydestä, mutta ei se silti tee joogaamisesta hyvää asiaa.

Loppukaneetti

Päätän tämän kirjoituksen tähän vaikka tämä jää pahasti kesken kaiken. Minulla oli kova halu julkaista tämän kirjoitus mahdollisimman nopeasti varoittaakseni mahdollisimman monia tästä vaarallisesta eksytyksestä. Ottakaa vastaan tämä kirjoitus varoituksen sanana ja tutkikaa asiaa itse niin huomaatte mistä joogassa on kyse.

Joka rakastaa tietoa, rakastaa varoitusta, mutta järjetön on se, joka vihaa nuhdetta.

Sananlaskut 12:1

Kirjoitan tähän myöhemmin kaksi jatko-osaa, jolloin tästä tulee kokonaisuudessaan kolmiosainen kirjoitus. Sitä odotellessa voi vaikka perehtyä kyseisiin lähteisiin ja todeta itse, että kristillinen-jooga käsitteenä on kuin pimeä valo, hiljainen melu tai nelikulmainen ympyrä. Kyseessä on käsitteellinen ristiriitaisuus joka ei tarkoita yhtään mitään. Se on järjetöntä.

Järjetön mies ei tätä tiedä, eikä tyhmä tätä ymmärrä.

Psalmit 92:7

Järjetön on jokainen ihminen, tietoa vailla. Jokainen kultaseppä joutuu häpeään jumalankuviensa vuoksi, sillä hänen valamansa kuvat ovat petosta, ei niissä ole henkeä.

Jeremia 10:14

Jeesus käskee meitä Markuksen Evankeliumin 1. luvussa ja 15. jakeessa:

Kirjoittanut J. V. Snellman

Toimittaja ja sanomalehtimies. Kristitty.