Kategoriat
Universalismi

Pääsevätkö kaikki taivaaseen?

TLDR; Eivät pääse 1. kor 6:9-11

Ettekö tiedä, etteivät vääryydentekijät peri Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät haureelliset eivätkä epäjumalanpalvelijat, eivät avionrikkojat, irstailijat eivätkä homoseksuaalisuuden harjoittajat, eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät peri Jumalan valtakuntaa. Tuollaisia jotkut teistäkin olivat, mutta te olette antaneet pestä itsenne, te olette pyhitettyjä ja vanhurskautettuja Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja Jumalamme Hengessä.

Paavalin ensimmäinen kirje korinttolaisille 6:9-11

Suomessa on jo pidemmän aikaa ollut pieni joukko yksittäisiä ihmisiä kannattamassa Universalismia tai kuten he itse sitä kuvaavat, ennalleenpalauttamisoppia. Vasta viime vuosien aikana liikehdintä on saanut ”uskottavaa” kannatusta taakseen kun Helsingissäkin järjestettiin universalistien masinoimana näyttävät oopperajuhlat jossa sitten ohimennen taidettiin hieman opettaa tätä oppia.

Tavattoman kaunis idea

Kaikkien pelastuminen on tavattoman kaunis idea – miksi sitten kristinusko ei opeta sitä avoimesti?

Lähde: Kari Kuula – Kirkko ja Kaupunki

Idea on tavattoman kaunis, mutta onko se totta? Yleisimpänä perusteena käytetään kenties tätä Raamatun paikkaa:

Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien

1. Johanneksen kirje 2:2

Tästä lähdetään sitten argumentoimaan, että Jeesus on sovittanut kaikkien maailman ihmisten (joka ikisen ilman poikkeuksia, myös Juudas Iskariot) synnit ja jokainen pelastuu. On myös muita Raamatun kohtia joita käytetään samalla logiikalla, mutta tämä on kenties yleisin paikka. Tämä kuitenkin tekee väkivaltaa Raamatulle, koska se luo ilmeisen ristiriidan Raamatun tekstien välille. Tässä puhuttaisi, että kaikki pelastuu, toisaalla taas, että osa joutuu kadotukseen, jossa on itku ja hammastenkiristys.

Parempaa Raamatun hermeneutiikkaa olisi, että luemme kontekstin, jonka jälkeen kontekstin ja sitten vielä kontekstin. Tämän jälkeen ymmärrämme, kenelle on kirjoitettu, mitä sillä on haluttu viestiä ja mikä oli se historiallinen konteksti. Sitten harmonisoimme ilman väkivaltaa tekstin koko Raamatun ilmoituksen kanssa. Emme siis poimi yksittäisiä jakeita niinkuin rusinoita pullasta.

Raamattu on useissa paikoissa ilmauksia ”kaikki”, ”kaikkien”, ”maailman” tai ”koko maailman”. Rehellinen ja Raamattuun perehtynyt lukija huomaa, että tälläisillä ilmauksilla ei todellakaan aina tarkoiteta joka ikistä maailman ihmistä ilman mitään poikkeuksia.

Raamattu osoittaa lukemattomissa kohdissa, että toiset pääsevät iankaikkiseen autuuteen Herransa kanssa ja toiset iankaikkiseen kadotukseen. Vaikka tälläinen universaali kaikkien pelastuminen (kyllä, myös niiden jotka eiät usko Jeesukseen) on todellakin kaunis ja korvaa kivasti kutkutteleva sanoma, niin se ei ole Raamatun ilmoittama totuus. Tämä on kyllä miellyttävän pehmeän kuuloinen sanoma, mutta se ei ole se totuus mitä Herramme Jeesus Kristus on Sanassaan meille ilmoittanut.

Jeesus sanoi hänelle: ”Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

Johanneksen Evankeliumi 14:6

saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.
Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.

Paavalin toinen kirje Timoteukselle 4:2-4 (korostus lisätty)

P.S. Kaikki eivät pelastu. Tee parannus ja usko Evankeliumi.

Kirjoittanut J. V. Snellman

Toimittaja ja sanomalehtimies. Kristitty.