Kategoriat
erottelukyky evankelis-luterilainen

Mies, nainen ja joku kolmas.

Kahden tai useamman kumppanin kanssa suhteen solmineet suomalaiset kertovat valintansa eduista ja haasteista Parisuhdepäivitys-kirjassa. ”Polyamoria ei sovi joka jaanalle ja jampalle, mutta jotkut elävät niin tyytyväisinä”, seurakunnan perheneuvoja Iiris Koskinen sanoo.

Espoon seurakuntien perheneuvoja, psykoterapeutti Iiris Koskinen kirjoitti huhtikuussa 2019 Rakkauden ammattilaiset -blogitekstin otsikolla ”Kolmas osapuoli parisuhteessa ei ole aina haavoittava”. Kirjoitus herätti kohua, koska jotkut kokivat, että kirkon työntekijä neuvoi piristämään pitkää suhdetta kolmannella osapuolella. Koskinen painottaa, että ei yllytä avoimeen suhteeseen. Hän on kuitenkin kohdannut monenlaisia suhdemuotoja työskennellessään yli 15 vuotta perheneuvojana ja huomannut, että osa parisuhteen ulkopuolisista suhteista tukee ja suojelee sitä.

Lähde: Kirkko ja kaupunki, korostus lisätty

Polyamoria on yksi monisuhteisuuteen kuuluva ihmissuhdemuoto ja ajattelu- ja elämäntapa. Sitä noudattavalla henkilöllä voi olla yhtäaikaisesti useampi seksuaalisia ja/tai romanttisia piirteitä sisältävä ihmissuhde. Kukin suhteeseen osallistuja on tietoinen suhteen muodosta ja suostunut osaksi polyamorista suhdekuviota.

Lähde: Wikipedia

Kun kyse on tasaveroisten aikuisten neuvottelemasta suhteesta, niin mikä ettei, Iiris Koskinen sanoo.

Lähde: Kirkko ja kaupunki

Siis hetkinen? Seurakuntien perheneuvoja sanoo ”mikä ettei”, jos ihmiset haluavat solmia avioliiton ulkopuolisia suhteita. Voisin ehkä jollain tavalla ymmärtää, jos kyseessä ei olisi kirkon toimintaa, joka sanoo pitäytyvänsä Raamatussa elämän oppaana.

Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi.

1. Mooseksen kirja 2:24

mutta haureuden syntien välttämiseksi olkoon kullakin miehellä oma vaimonsa, ja kullakin naisella aviomiehensä.

Paavalin ensimmänen kirje korinttolaisille 7:2

Aivan Raamatussa alussa meille sanotaan selkeästi, että mies liittyköön vaimoonsa, ja heistä tulee yksi liha. Myöhemmin Paavali kirjoittaa, että haureuden synnin välttämiseksi olkoon miehellä vaimo ja naisella aviomies. Meitä kehoitetaan avioliittoon, joka on miehen ja naisen välinen, ettemme lankeaisi haureuden syntiin.

Mitä on haureus?

Haureus ( fornication, porno, porneia, πορνεία, μοιχεία ) tarkoittaa epäsiveellistä tai yleistä seksuaalimoraalia loukkaavaa toimintaa. Usein haureudella tarkoitetaan esiaviollista seksiä tai erotiikkaa, jossa osapuolet eivät ole avioliitossa omilla tahoillaan, mutta osin myös aviorikosta eli avioliiton ulkopuolista seksuaalista aktia. 

Lähde: Wikipedia, lisätty käännöksiä.

Jos avioliitossa oleva mies käy naapurin rouvan luona toistuvasti yökylässä tai viettää iltoja vieraiden naisten kanssa hotellihuoneissa, niin yleensä kyseessä on haureus. Haureus on seksuaalista moraalittomuutta, esimerkiksi pornografiaa, esiaviollista seksiä tai oman puolison pettämistä. Sekin on haureutta, että puolisot ovat yhdessä sopineet, että saavat harrastaa sukupuolisia kanssa käymisiä muidenkin ihmisten kanssa kuin vain keskenään.

Siinä vaiheessa kun seurakunnan perheneuvoja ei ymmärrä mikä on haureutta ja hän voi edelleen toimia tässä tehtävässä niin ollaan erittäin vaarallisilla vesillä. Se kuvastaa hieman sitä yleistä tilannetta, että evankelis-luterilainen kirkko ei ymmärrä mikä on syntiä. Tämä johtuu siitä, että ei tunneta Jumalaa ja hänen tahtoansa.

Tilastojen ja tutkimuksien mukaan jopa yksi neljästä avioliitosta päättyy uskottomuuten.

”Mutta tämä kolmen kimppa on tietoisesti sovittu liitto eikä se millään tavoin ole pettämistä, koska se ei tapahdu salassa.”

Näin voidaan argumentoida, mutta tekeekö se siitä silti moraalisesti hyväksyttävää? Ironisesti jopa itse käsittelyn kohteena olevassa kirkko ja kaupunki -lehden artikkelissa todetaan, että tälläiset liiton ulkopuoliset suhteet aiheuttavat mustasukkaisuutta.

Tämä kirkko ja kaupunki -lehdessä oleva artikkeli on niin pöyristyttävä, että on vaikea edes uskoa mitä oikein lukee. Tämä on kuitenkin totisinta totta. Seurakuntien perheneuvoja sanoo synnille ”mikä ettei”, jos se vaan toimii.

Meidän täytyy myös ymmärtää, että kristillinen moraalikäsitys ja se mitä Raamattu opettaa, ei ole vain jotain sellaista, että voimme tehdä kaikkea ”mikä vain toimii”. Me olemme ihmisinä huonoja määrittelemään mikä on oikein ja väärin ja mikä lopulta on toimivaa. Jos emme pohjaa kaikkia moraalisia käsityksiämme Raamattuun eli Jumalan ilmoitukseen, niin kaikki moraaliset arvot ja hyveet ovat lopulta vain mielipiteitä ja mieltymyksiä.

Raamattu ilmoittaa meille absoluuttisia moraalitotuuksia. Esimerkiksi 10. käskystä älä tapa, älä varasta, älä himoitse. Ne ovat väärin eli syntiä vaikka joskus varastaminen saattaisikin näyttää ”toimivalta”, kun viemällä naapurin lompakon saa laskut maksettua.

Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.

2. Mooseksen kirja 20:17

Raamattu kieltää meitä himoitsemasta naapurin rouvaa. Sopimalla asiasta etukäteen kaikkien osapuolien kanssa emme saa haureudesta eli tässä tapauksessa naapurin vaimon kanssa makaamisesta hyväksyttävää. Tämä itseasiassa on vieläkin hirveämpi synti ja näyttää miten kieroutunut ja turmeltunut ihmismieli on. Sen sijaan, että joku heikko ihminen lankeaa pettämään puolisoansa harkitsemattomasti, niin tässä polyamorisessa suhteessa tämä synti tehdään tarkkaan harkiten ja sopien osapuolien kanssa.

Jos toisella puolisolla on etenevä sairaus kuten muistisairaus, jonka vuoksi molempia tyydyttävä seksielämä lakkaa olemasta mahdollinen, jotkut sopivat, että terve saa etsiä itselleen muun seksikumppanin. Tiedän tapauksia, joissa omaishoitajana toimiva puoliso rakastaa syvästi sairastunutta kumppaniaan, mutta kaipaa ja tarvitsee elämältään muutakin.

Lähde: Kirkko ja kaupunki

En tunne kyseistä Espoon seurakuntien perheneuvojaa niin tarkkaan, että voisin sanoa, onko hän oikeasti kristitty. Kuulostaa kuitenkin joka tapauksessa todella huolestuttavalta, että seurakuntien perheneuvojana on henkilö, jonka opetus ja neuvonta on tälläistä. Ajatteleppa vaikka, että joku vaikeassa tilanteessa oleva aviopari menee hakemaan seurakunnasta apua perheongelmiinsa ja vastauksena heille suositellaan avioliiton ulkopuolisia seksisuhteita. Tämä on aivan absurdia.

Eros vai Kristus?

Mutta kun paljon hutkitaan ja seksuaalisesti sekoillaan niin voidaan myös osua oikeaan. Ihminen todella tarvitsee elämältä muutakin. Mutta se muu ei ole seksiä, nautintoja, himoa, rahaa, rikkauksia, mainetta ja kunniaa. Näitä on kyllä kokeiltu läpi ihmishistorian ja jotkut ovat päätyneet palvomaan Erosta, Fortunaa ja Victooria. Mikään näistä epäjumalista ei voi kuitenkaan tuoda ihmiselle vapautusta vaan ne orjuuttavat ihmistä.

Ihminen tarvitsee sovituksen synneilleen ja sovinnon Jumalan kanssa.

Sovinto Jumalan kanssa on, kun Pyhä Henki uudesti synnyttää ihmisen, ihminen tekee parannuksen epäuskostaan ja laittaa kaiken toivonsa Jeesukseen Kristukseen Herrana ja Pelastajana. Ihmisen täytyy tiedostaa, että hän on syntinen ja huutaa avuksi Herran nimeä.

Me emme saa apua haureellisesta seksistä vaikka luonnollinen (lihallinen) ihminen helposti kuvittelee, että kaikki silmän himot ja elämän korskeus voisi tyydyttää hänen kaipuunsa ja tarpeensa.

Vain yksin Jumala voi antaa meille iankaikkisen turvan, rauhan ja lohdutuksen eli pelastuksen. Yltäkylläinen elämä ja rauha Jumalan kanssa on saatavilla uskon kautta.

Vaikken olekkaan kirkon perheneuvoja, niin minun suositukseni kaikille perheille ja pariskunnille jotka kamppailevat ja tarvitsevat perheneuvontaa on se, että hakeutukaa terveeseen seurakuntaan ja kristittyjen yhteyteen. Lukekaa yhdessä Raamattua ja Jumalan lupauksia perheille. Ymmärtäkäämme, että seksi ei ole elämän kantava voima. Evankeliumi on Jumalan voima pelastukseksi kaikille jotka uskovat.

Kirjoittanut J. V. Snellman

Toimittaja ja sanomalehtimies. Kristitty.